Poznań Miasto know-how

(2014-06-11)
poznan.jpgPoznań już drugi raz wygrywa konkurencję w kategorii gmina miejska. Jest również laureatem wyróżnienia specjalnego w tegorocznej edycji konkursu. Jak powiedział w ubiegłym roku Prezydent Poznania Ryszard Grobelny, oferta tego miasta dla inwestorów jest postrzegana jako magnetyczna. Jak magnez przyciąga to, co w gospodarce najważniejsze – nowe miejsca pracy. Widać, że Poznań wie...

Już drugi raz Poznań wygrywa konkurencję w konkursie Markowy Samorząd i nie jest to jedyny sukces promocyjny miasta. Co jest dzisiaj najważniejszym, najbardziej znaczącym czynnikiem jego sukcesu? Na czym miasto opiera swoją strategię na nadchodzące lata?

Ryszard Grobelny: Po 25 latach wolności i wykorzystywania szans z nią związanych musimy wykorzystać kolejne szanse jakie stają przed nami. Zbudowaliśmy sobie podstawy, a teraz musimy kontynuować naszą strategię, bo ona po prostu się sprawdza. Wykorzystanie nowego budżetu Unii Europejskiej i osiągnięć nowych pokoleń pozwoli nam stale podnosić jakość życia mieszkańców. A to zapisaliśmy sobie w Strategii Rozwoju Poznania do 2030 roku.

Poznań Miasto know-how – wizja miasta „Poznań miastem metropolitalnym o silnej gospodarce i wysokiej jakości życia, opierającym swój rozwój na wiedzy" nie zmieniła się, ale działania, zawarte w strategii rozwoju, musiały być aktualizowane w ubiegłym roku (w perspektywie do 2030 r.).

Jakie są bieżące cele i obszary, w których działania wymagają intensyfikacji lub weryfikacji?

RG: Ze strategią jest jak z oprogramowaniem komputerowym. Trzeba je aktualizować raz na jakiś czas, bo świat się zmienia, to co dobre staje się lepsze. To nie oznacza zmiany celów, tylko stałe nadążanie za rzeczywistością. Głównymi przesłankami były więc zmiany sytuacji gospodarczej miasta i jego otoczenia, wymagania polskiej i europejskiej polityki miejskiej oraz nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020, a także wyniki wdrażania oraz przeprowadzonego monitoringu strategicznego. To oznacza dla nas, że tak jak UE, tak również i Poznań pewnie w większym stopniu postawi teraz na inwestowanie w ludzi niż w infrastrukturę. Ważniejsza będzie dyskusja o szkolnictwie zawodowym niż o nowych drogach.

Jakie bariery rozwoju nie zniknęły w ciągu ostatnich lat? A jakie udało się usunąć?

RG: Kiedyś barierą rozwojową był na przykład brak infrastruktury transportowej. Słabe drogi, słaby tabor, słaba przepustowość lotniska i innych węzłów komunikacyjnych. Dziś tych barier nie ma. Droga do rozwoju jest więc prostsza.

A Jakie cele pochłaniają największy wysiłek organizacyjny i finansowy Poznania?

RG: Nowa perspektywa unijna to rzeczywiście „wysiłek”. Żeby uczestniczyć w kolejnym skoku cywilizacyjnym trzeba przygotować dobre projekty i zainwestować w ludzi. A do tego tak zarządzać finansami, by mieć na wkład własny. Dlatego oceny ratingowe Poznania tak nas cieszą.

W jaki sposób zorganizowano konsultacje społeczne przygotowując aktualizację strategii. W jaki sposób generalnie przeprowadza się konsultacje społeczne różnych projektów miasta?  Czy Poznań wypracował własne ścieżki w tej dziedzinie?

RG: Aktualizację strategii prowadziliśmy przede wszystkim na poziomie konsultacji ogólnomiejskich, gdzie głos ekspertów ginął w dźwiękach emocji zwykłych ludzi. Ważne było dla nas także opiniowanie zapisów ze specjalistami od strategicznego myślenia. A konsultowania innych projektów, już mniej strategicznych, bo takich codziennych, uczymy się cały czas. Uczą się też poznaniacy. Nasz budżet obywatelski urósł z 20 tysięcy głosujących do prawie 90 tysięcy. Składane projekty są coraz lepsze. Mamy coraz bardziej oryginalne formy konsultacji. Od kawiarenki obywatelskiej, po formularze internetowe. Doszliśmy nawet do tego, że konsultujemy same konsultacje. I choć wysłuchać głosu setek osób jest trudniej niż kilku, nie przestaniemy zwiększać grona wysłuchiwanych.
Wróć

Organizatorzy

Wolters Kluwer SA

Patroni

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych
Unia Metropolii Polskich
Związek Miast Polskich
ZPP

Partnerzy

Wydział Administracji i Nauk Społecznych - Politechnika Warszawska
BEST PLACE | Europejski Instytut Marketingu Miejsc
PARP
DNB
BGK

Patroni medialni

Samorzad.LEX.pl
Samorzad.pap.pl
Monitor Urzędowy
Samorząd Terytorialny
Finanse Komunalne
terenyinwestycyjne.info
Serwis Administracyjno-Samorządowy
Fundacja Rozwoju Gmin Polskich
Polska Turystyczna
Rynek Podróży
publiczni.pl
ProgMan