Gmina Długołęka Inwestycje w każdej miejscowości

(2014-06-11)

dlugoleka.jpgTo już drugi sukces w konkursie Markowy Samorząd, w ubiegłym roku drugie miejsce, w tym pierwsze. Do tego wyróżnienie w zestawieniu Samorządowy Lider Zarządzania w 2013 r. i inne. O gminie Długołęka– mówi się coraz częściej i głośniej –przekonuje wójt Iwona Agnieszka Łebek.


Jakie są źródła i sukcesu gminy w ostatnich latach?

Iwona Agnieszka Łebek: Rzeczywiście na przestrzeni ostatnich lat udało nam się wypracować silną markę nie tylko w regionie, ale również na skalę krajową. Długołęka jest dziś zaliczana do jednego z najprężniej rozwijających się samorządów w kraju. Sukces gminy w ogólnopolskich konkursach jest efektem realizowanych przez nas inwestycji oraz wprowadzanych innowacji, poprawiających standard życia mieszkańców. Sumiennie realizuję politykę zrównoważonego rozwoju. Podejmuję inwestycje w każdej z 41 wsi. W mojej pracy konieczna jest umiejętność słuchania ludzi oraz obserwowania zachodzących dookoła zmian. Na przestrzeni ostatnich lat liczba mieszkańców w naszej gminie diametralnie wzrosła. Dziś mieszka tu ponad 25 tys. ludzi. Jesteśmy jedną z ulubionych sypialni Wrocławia i muszę robić wszystko, żeby żyło się tu jak najlepiej.

Jakie bariery napotyka gmina na drodze rozwoju?

IAŁ: Największym problemem jest zależność od innych instytucji. Czasami nie możemy podjąć inwestycji, mimo nacisku mieszkańców, ponieważ nie leży ona w naszym zakresie. Najlepszym tego przykładem są drogi powiatowe. Starostwo nie ma tylu pieniędzy, żeby zapewnić kompleksowy remont wszystkich dróg. My z kolei nie możemy sobie pozwolić na przejęcie ich w swoje posiadanie, bo nie wytrzymałby tego nasz budżet. Nie siedzimy jednak bezczynnie. Cały czas prowadzimy ze starostwem rozmowy i systematycznie realizujemy inwestycje.

Na co stawia gmina Długołęka w najbliższym czasie, czy zaszła jakaś modyfikacja w strategii rozwoju?

IAŁ: Dobry samorządowiec musi patrzeć przed siebie. Ostatnio uchwaliliśmy projekt studium zagospodarowania przestrzennego. Poprzednie było mało aktualne i wyczerpało w większości nasze możliwości inwestycyjne. Aktualizacja studium jest krokiem do bardziej prężnego rozwoju gminy. Idziemy przede wszystkim w stronę zabudowy mieszkaniowej oraz inwestycji nieuciążliwych. Oczywiście na ten rok zaplanowaliśmy szereg nowych inwestycji. Jednym z priorytetów jest rozbudowa szkoły podstawowej w Kiełczowie. Placówka będzie posiadać 14 sal dydaktycznych, aulę, świetlicę, salę gimnastyczną z siłownią, a także toalety dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Bardzo ważnym przedsięwzięciem jest budowa świetlic wiejskich na terenie naszej gminy – w tym roku postawimy dwa nowe obiekty. Kolejnym priorytetem jest rozbudowa sieci kanalizacyjnej. W ubiegłym roku zakończyliśmy budowę sieci wraz z oczyszczalnią ścieków w Borowej za kwotę 13 mln zł. Zakończyliśmy również II etap rozbudowy oczyszczalni ścieków w Mirkowie za prawie 4,5 mln zł. W tym roku idziemy za ciosem. Rozpoczynamy prace w Bykowie. Na rozbudowę dróg przeznaczyliśmy w tym roku 5,5 mln zł, a na modernizację istniejących nawierzchni 4,5 mln złotych. Do remontu wytypowaliśmy drogi w 16 miejscowościach. Budujemy również nowe boiska wielofunkcyjne oraz Orliki. 

Jak gmina buduje swoją markę?

IAŁ: Ostatnio uchwaliliśmy Strategię Komunikacji Społecznej Gminy Długołęka na lata 2014 ¬– 2020. Różnice między samorządem a firmą coraz bardziej się zacierają. Gmina podobnie jak przedsiębiorstwo potrzebuje spójnej i rozpoznawalnej marki. Strategia komunikacji społecznej ma przede wszystkim na celu zwiększenie poziomu integracji między mieszkańcami i ich identyfikacji z gminą. Cały czas dbamy o to, żeby gmina była rozpoznawalna w kraju. O naszej gminie mówi się coraz częściej i głośniej, co mnie bardzo cieszy. Strategia wyznacza nam również kierunki komunikacji z mieszkańcami. Chcemy ich zaangażować do współpracy z samorządem. Razem można więcej! Chcemy również rozwinąć ofertę turystyczną. Mamy naprawdę idealne warunki do wypoczynku weekendowego. Finałem ma być stworzenie spójnego systemu identyfikacji wizualnej gminy oraz usprawnienie narzędzi komunikacyjnych. Zaczęliśmy od zmiany szaty graficznej naszego czasopisma „Gazety Gminy Długołęka” oraz częstotliwości jej wydania. Z mieszkańcami komunikujemy się również za pomocą mediów społecznościach. Aktywnie prowadzimy profil na Facebooku, ostatnio uruchomiliśmy stronę na Twitterze.

Wróć

Organizatorzy

Wolters Kluwer SA

Patroni

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych
Unia Metropolii Polskich
Związek Miast Polskich
ZPP

Partnerzy

Wydział Administracji i Nauk Społecznych - Politechnika Warszawska
BEST PLACE | Europejski Instytut Marketingu Miejsc
PARP
DNB
BGK

Patroni medialni

Samorzad.LEX.pl
Samorzad.pap.pl
Monitor Urzędowy
Samorząd Terytorialny
Finanse Komunalne
terenyinwestycyjne.info
Serwis Administracyjno-Samorządowy
Fundacja Rozwoju Gmin Polskich
Polska Turystyczna
Rynek Podróży
publiczni.pl
ProgMan